SEBAGAI ANAK LAKI-LAKI BACA INI !!! Apabila Ibu Ayah Kita Meninggal Turunlah Ke Liang Kubur Dan…

loading...
loading...
Global herbal sousi, Jika Ibu Bapak kita meninggal, turunlah dalam liang lahat dan sambutlah mayat beliau, buka papan penutup keranda (tempat usungan mayat), angkat mayat Ibu Bapak kita. 

Biarlah kita yang memutarkan mayat Ibu Bapak kita menghadap ke kiblat. Kita yang melakukan!!! Tidak cuma melihat saja orang lain yang melakukan. Allahu Robbi… ” Ibu.. Terakhir kesempatan ini aku melihat Ibu”. Biarkan kita yang merelai ikatan di kepala dan di badan beliau.. Pegang perlahan tubuh Ibu kita, arahkan beliau dengan baik-baik, ambillah gumpalan tanah dan letakanlah di belakang tengkok Ibu kita. 

Mengubur Jenazah

“Ibu, terakhir kali inilah aku lihat engkau”. Terlintas dalam hati kita sembari memegang Ibu kita… Ingat mulai sejak kita bayi, tangan Ibu kita ini yang mensuapi makanan ke mulut kita. 

Ingat hari pertama kita bisa jalan, muntah, berak, beliau lah orang yg tidak pernah sedikit pun untuk menolak. Seperti juga jahatnya anak terhadap beliau, kita tetaplah anak beliau dan selalu terima sebagai anak beliau. 

Naiklah ke atas dan duduklah di pinggir makam beliau dan dengarkanlah “Talqin” yang di sampaikan teruntuk Ibu kita. 

Hari terakhir ini lihatlah, tak ada benda apa pun yang bisa kita berikan untuk bekal beliau kecuali hanya Doa : 

“Ya Allah.. Aku angkat tanganku Ya Allah.. Aku ridho Kau ambil Ibu ku Ya Allah.. 

Dia yang melahirkan aku.. Ya Allah hari ini aku tinggal dia Ya Allah, aku serahkan dia atas urusan Mu belaka Ya Allah. Aku tadahkan tanganku Ya Allah.. Aku memohon dengan bebrapa begitu Kau ampunkan dosa-dosa Ibu ku, tolong Ya Allah.. Kasihani Ibu ku Ya Allah.. Aku adalah hasil didikan dari dia. Ya Allah sayangi dia Ya Allah. 

Maka akan beruntunglah Ibu kita, apakah Allah akan menolak doa itu? Allah tidak akan menolak doa ikhlas yang datang dari seseorang anak. Pesan ini untuk bebrapa kawan baik yang saat Ibu Bapak masih hidup. Dan Untuk bebrapa sahabat yang Ibu Bapak sudah tiada, mari kita bersama-sama mendo’akan mereka. 

Silakan sebarkan tulisan ini pada semua teman kita, berbagi kebaikan itu merupakan hal yang perlu dibudayakan.
loading...

Subscribe to receive free email updates: